+982172147 09121592222
کلینیک تخصصی پوست ، مو و لیزر دکتر کمالی
نوع پوست خود را بشناسید

نوع پوست خود را بشناسید

تا به حال این سوال برای شما پیش آمده است که چه نوع پوستی دارید؟ ما در این مقاله سعی کردیم به طور کامل درباره انواع پوست‌ها توضیحاتی ارائه دهیم.
پنج نوع اصلی پوست وجود دارد: طبیعی، خشک، چرب، ترکیبی و حساس.
شناخت انواع مختلف پوست و این موضوع که پوست شما جز کدام دسته است به شما کمک می کند تا روش بهتری در مورد انتخاب کرم مناسب و نحوه درمان آکنه و رسیدن به پوستی صاف و شفاف داشته باشید.

نوع پوست شما معمولاً توسط ژنتیک تعیین می شود، اما عادات روزانه و عوامل محیطی وجود دارد که می‌تواند وضعیت پوستی را تغییر دهند هر نوع پوست مجموعه از مشخصه ها و علائمی خاص است و نیاز به توجه ویژه دارد. خواندن این مقاله را ادامه دهید تا در مورد نوع پوست شخصی خود و چگونگی بهترین مراقبت از آن مطلع شوید.

نوع پوست خود را بشناسید

۱- نوع طبیعی پوست

افرادی که از نوع پوستی طبیعی دارند ، معمولاً پوست خود را چرب یا خشک توصیف نمی‌کنند. در مورد اندازه منافذ، انواع طبیعی پوست منافذ کوچکی دارند که قابل رویت نیستند. پوست طبیعی معمولاً از درخشندگی بالایی برخوردار نیست ، و همچنین ترک نمی‌خورد و پوسته پوسته نمی‌شود. در این نوع پوست رنگ پوست معمولاً یکنواخت و بدون لکه های مشخص است.
پوست طبیعی درواقع پوستی است که می تواند اکثر چیزها را بدون تحریک بیش از حد تحمل کند. ”

افرادی که نوع پوست طبیعی دارند باید از محصولاتی استفاده کنند که باعث نشود پوستشان بیش از حد چرب شود و از محصولاتی که باعث خشکی بیش از حد می شود ، خودداری کنند. در حالی که پوست طبیعی به نگهداری کمتری نسبت به سایر انواع پوست احتیاج دارند ، مهم است که با یک رژیم منظم و استفاده کردن از کرم‌های مخصوص پوست نرمال از پوست خود محافظت کنید

۲- نوع پوست خشک

اگر پوستی خشک دارید ، ممکن است در پوست خود احساس کشیدگی کنید. همچنین ممکن است پوست شما پوسته پوسته شود افرادی که دارای انواع پوست خشک هستند ، عموماً منافذ نامرئی دارند و ممکن است از چروکهای زودرس پوست رنج ببرند.

چه عواملی باعث خشکی پوست می شود؟

علت خشکی پوست را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد. برای بعضی از افراد ، پوست خشک ارثی است ، زیرا عوامل ژنتیکی می تواند بر میزان سبوم تولید شده در غدد چرب پوست تأثیر بگذارد. سبوم وظیفه دارد پوست شما را نرم نگه دارد.
از دیگر عواملی که می تواند منجر به خشکی پوست می‌شوند قرار گرفتن در معرض آفتاب و دوش آب داغ است از دوش طولانی و بسیار گرم خودداری کنید. آب گرم می تواند در واقع چربی را از پوست شما خارج کند و گذراندن مدت زمان طولانی در زیر آب می تواند آن را حتی بیشتر خشک کند.
همچنین، با افزایش سن، به لطف تغییرات هورمونی، پوست به طور طبیعی خشک می‌شود.
اگر شما مستعد خشکی پوست هستید، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که آن را هیدراته نگه دارید.
آبرسانی به پوست باعث جوان تر شدن و درخشندگی بیشتر خواهد شد.

نوع پوست خود را بشناسید

اهمیت مرطوب کننده برای پوست خشک

یافتن مرطوب کننده ای که به تقویت پوست شما کمک می کند، ضروری است. مهم است که از یک رژیم منظم برای مراقبت از پوست استفاده کنید. افرادی که پوست خشک دارند اغلب دارای واکنش‌های آلرژیک جزئی هستند و تمایل دارند از مرطوب کننده ها به عنوان کرم‌های صبح و شب استفاده کنند قبل از خرید یک کرم مرطوب کننده برای استفاده دائم خود ، بهتر است آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید که حساسیت ندارید.

آیا آب آشامیدنی می‌تواند پوست من را آبرسان کند؟

در حالی که نوشیدن آب کافی برای سلامتی کامل مهم است ، افسانه فراگیر مبنی بر افزایش مصرف آب بدن باعث بهبود پوست نیز وجود دارد نوشیدن بیشتر آب باعث بهبود پوست خشک نمی شود ، اما به سلامت بدن کمک می‌کند، بنابراین نوشیدن مقدار توصیه شده آب هر روز مهم است
گاهی اوقات خشکی بیش از اندازه پوست نشانه بیماری زمینه ای است ، بنابراین اگر متوجه قرمزی ، پوسته پوسته شدن یا سوزش شدید در پوست خود شدید، بهتر است از یک پزشک متخصص پوست مشاوره بگیرید

۳- نوع پوست چرب

پوست چربی طبیعی را ترشح می کند تا خود را مرطوب نگه دارد ، اما برای افرادی که پوست چرب دارند ، این روند می تواند به حالت بیش از حد انجام شود ، به خصوص اگر منافذ پوست بزرگتری داشته باشد.
افرادی که پوست چرب دارند ،پوستشان درخشش بیشتری نسبت به افرادی که دارای پوست خشک هستند، دارند و ممکن است دارای آکنه بیشتری هم باشند

چه عواملی باعث ایجاد پوست چرب می شود؟

احتمالاً از خود پرسیده اید: چرا من پوست چرب دارم؟ پوست چرب نتیجه عوامل ژنتیکی و تغییرات هورمونی است که فرد در طول زندگی تجربه می‌کند کسانی که ژنتیکی غددهای فعال چرب دارند ، مقدار بیشتری سبوم را تولید می کنند ، این چربی از درون اپیدرم از طریق منافذ و فولیکول های مو به سطح پوست سرازیر می شود.
هنگامی که مقدار زیادی از چربی تولید می‌شود ، می‌تواند اندازه منافذ پوست را گسترش داده و انسداد ایجاد کند که به جوش و سایر لک های آکنه تبدیل می‌شود. پوست چرب بیشتر مستعد ابتلا به آکنه و جوش های سرسیاه است. منافذ شما به دلیل گسترش اندازه آنها قابل مشاهده تر است و ممکن است پوست شما در طول روز چرب به نظر برسد

نحوه مراقبت از پوست چرب

بسیاری از افراد که با پوست چرب سر و کار دارند مستقیماً سراغ محصولاتی که وعده خشک کردن پوست را دارند، مانند درمان آکنه حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید می‌روند، اما این در واقع می‌تواند مضر باشد. بنزوئیل پراکسید و سایر مواد خشک کننده در واقع ممکن است باعث شوند تا پوست شما در تولید چربی بیشتری برای جبران چربی از دست رفته کار کند ، و در نتیجه پوست چرب دوباره ایجاد شود
یک نکته بسیار مهم درباره پوست‌های چرب این است که پوست های چرب را به آرامی لایه برداری کنید، زیرا تشکیل چربی می تواند باعث شود سلول‌های مرده پوست در منافذ به دام افتند و منجر به لکه های آکنه شوند.
پوست‌های چرب را میتوانید با کرم‌هایی که حاوی اسید هیالورونیک است مرطوب کنید، این ماده ای است که در بسیاری از مرطوب کننده ها وجود دارد. اسید هیالورونیک بدون اینکه یک لایه چرب روی پوست شما بگذارد به پوست در حفظ آب کمک می کند

پوست چرب و آکنه

تولید بیش از حد سبوم می تواند باعث ایجاد آکنه شود و افرادی که پوست چرب دارند غالباً با جوش‌های سرسفید و جوش‌های سرسیاه مبارزه می کنند. اگر به دنبال ترکیبات مؤثر ضد آکنه بوده اید ، به احتمال زیاد با مباحث مربوط به اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید روبرو شده اید. بسیاری از متخصصین پوست ، اسید سالیسیلیک را به افرادی که دارای آکنه کم تا متوسط ​​هستند ، توصیه می‌کنند. این ماده درون منافذ نفوذ می کند و به کم شدن سبوم ساخته شده و سلول‌های مرده پوست کمک می کند.

پوست چرب و پیری

خوشبختانه وقتی نوبت به علائم پیری می رسد باید گفت پوست چرب چین و چروک کمتری ایجاد می‌کند ، به این معنی که به نظر می رسد شما کندتر پیر می شوید. انواع پوست‌های چرب به دلیل عوامل ژنتیکی تمایل به داشتن پوستی ضخیم تر دارند و این ضخامت به معنای خطوط ریز کمتر است.

نوع پوست خود را بشناسید

 

لوازم آرایش مناسب برای پوست‌های چرب چیست؟

انواع پوست های چرب باید از مواد آرایشی غلیظ و سنگین که می تواند منجر به مسدود شدن منافذ شود، دور بمانند و از محصولات بدون چربی استفاده کنند و حتماً هر شب قبل از رفتن به رختخواب و قبل از رفتن به سالن بدنسازی آرایش خود را پاک کنید. همچنین ، برای جلوگیری از انتشار باکتری ها در سطح پوست خود، حتماً پدهای آرایش خود را مرتباً تمیز کنید

۴- نوع پوست ترکیبی

افراد دارای پوست ترکیبی دو یا چند نوع پوست مختلف روی صورت دارد. انواع پوستی ترکیبی به طور معمول یعنی پوست خشک و پوسته پوسته‌ای روی قسمت های خاصی از صورت و چربی بیش از حد برای قسمت‌های دیگر صورت
پوست ترکیبی رایج ترین نوع پوست است ، در این نوع، پوست اغلب در منطقه T صورت براق و چرب خواهد شد که شامل پیشانی ، بینی و چانه است. این نواحی نسبت به سایر قسمت های صورت مانند گونه ها دارای غده های چربی فعال‌تری هستند.
افرادی که پوست ترکیبی دارند می‌توانند از محصولات حاوی عصاره های گیاهی مانند چای سبز ، خیار و بابونه استفاده کنید.
اگر پوست ترکیبی دارید می‌توانید از دو مرطوب کننده مختلف استفاده کنید
استفاده از مرطوب کننده مهم است، در این موارد زهترین ایده آن است که از دو مرطوب کننده مختلف در رژیم مراقبت از پوست خود استفاده کنید. از یک مرطوب کننده قوی‌تر در ناحیه گونه خود یا هر قسمت از پوست که بیش از حد خشک است استفاده کنید و از مرطوب کننده های سبک تر روی قسمت های چرب صورت خود استفاده کنید.

۵- نوع پوست حساس

انواع پوست حساس ممکن است ویژگی‌های پوست خشک، پوست چرب یا پوست ترکیبی را نشان دهند ، اما مهمترین ویژگی آن این است که پوست حساس پوست مستعد التهاب است.”
همچنین افراد با این پوست با مقدار زیادی قرمزی و سوزش سر و کار دارند. بنابراین برای جلوگیری از هرگونه عارضه جانبی، انتخاب صحیح کرم‌هایی برای مراقبت پوست برای پوست‌های حساس بسیار مهم است. پس بهتر است از یک پزشک متخصص پوست برای انتخاب کرم مناسب مشاوره بگیرید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]
  1. ممنون از سایت خوب و مطالب مفیدتون