+982172147 09121592222
کلینیک تخصصی پوست ، مو و لیزر دکتر کمالی
مزوتراپی مو چیست

مزوتراپی مو چیست و به چه روش هایی انجام می شود؟

موضوعات مختلفی می‌توانند بر زیبایی طبیعی ما تاثیر داشته باشند. برای انجام مراقبت‌های مختلف برای مو، روش‌های زیادی ارائه شده است. یکی از همین روش‌ها، که امروزه مورد استقبال افراد زیادی در جهان قرار گرفته است، مزوتراپی مو نام دارد. در واقع مزوتراپی مو، تزریق مواد معدنی، هورمون‌ها و برخی ویتامین‌های لازم به ریشه مو می‌باشد که باعث تحریک ریشه‌ها و در نهایت رشد مو می‌شود. مزوتراپی مو می‌تواند برای مردان و بانوان مناسب باشد و از آن جایی که برای انجام این کار نیاز به جراحی نیست، روشی غیر تهاجمی محسوب می‌شود.

در ادامه قصد داریم به بررسی این روش، معایب و مزایای این روش درمان ریزش مو بپردازیم و ببینیم آیا از نظر سلامت برای بدن ضرری دارد یا خیر. با ما همراه باشید.

مزوتراپی مو چیست؟

همانطور که گفته شد، مزوتراپی مو روشی برای جلوگیری از ریزش مو است که به وسیله‌ی تزریق برخی هورمون‌ها، مواد معدنی و همچنین آمینواسیدهای مختلف به پوست سر و ریشه‌ مو انجام می‌شود. از طریق این روش مواد معدنی از طریق فولیکول‌ها وارد ریشه شده و در آن‌جا مستقر می‌شوند. با استفاده از این روش می‌توان تا حد زیادی جلوی ریزش مو را گرفت. چرا که مواد معدنی که به ریشه مو تزریق می‌شود، ریشه‌ مو را قوی و ضخیم کرده، مانع ریزش مو می‌شود و موهای شما را قوی‌تر و درخشان‌تر می‌کند.

البته مزوتراپی مو، با نام مزوپلاستی نیز شناخته می‌شود. بعد از این که مواد معدنی و داروهای مورد نیاز مو، به پوست سر تزریق شدند، وارد بافت پوست و گردش خون می‌شوند. از این طریق بر ریشه‌ مو تاثیر می‌گذارند. همچنین انجام عملیات مزوتراپی مو، بدون درد بوده و کاملا امن است و نیازی به نگرانی شما نیست.

در فرآیند مزوتراپی، مواد معدنی مختلفی از جمله ویتامین‌ها، عناصر مورد نیاز پوست سر (کلسیم، ید، منگنز، روی، مس، آهن و پتاسیم)، عناصر مورد نیاز بافت کراتین پوست سر، آمینه اسیدها و سایر مواد مغذی، به پوست سر شما تزریق می‌شود. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم مزوتراپی روشی بسیار مناسب برای افرادی است که دوست دارند موهای درخشان‌تر و پرپشت‌تری داشته باشند. چرا که روشی ایمن و بدون درد می‌باشد و با مشکلات مختلف مو، مبارزه می‌کند.

انجام عملیات مزوتراپی می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد. از جمله این که با تحریک پیازهای غیرفعال موجود در پوست سر، باعث رشد مو در این پیازها می‌شود. این فرآیند می‌تواند منجر به پرپشت شدن موهای شما شود. باید توجه داشته باشید که برای انجام عملیات مزوتراپی مو، حتما به یک فرد متخصص مراجعه کنید تا به خوبی بتواند شما را راهنمایی کند. پزشک متخصص با توجه به خواسته و مشکل شما، ترکیب خاصی از مواد معدنی و داروها را انتخاب کرده و در فرآیند مزوتراپی، به پوست سر شما تزریق می‌کند.

مزوتراپی مو چقدر دوام دارد؟

مزوتراپی مو

فرایند مزوتراپی مو،‌ در اولین مرحله به خود شخص بستگی دارد. درست مانند دارویی که در بدن فردی به خوبی عمل می‌کند و در بدن تاثیری ندارد. اما اگر بخواهیم به طور متوسط بگوییم، شما تقریبا هر ۱۰ تا ۱۴ روز به انجام این عملیات نیاز خواهید داشت. در بسیاری از مواقع نیز، درمان فرد در مدت ۸ جلسه و هفته‌ای یک بار به مدت نیم ساعت، پایان می‌یابد. اما باید در حین عملیات، صبور باشید. معمولا نتایج قابل مشاهده، از هفته‌ پنجم رخ می‌دهند.

تاریخچه مزوتراپی

شاید از خودتان بپرسید چه کسی اولین بار این روش مفید را کشف کرد. دکتر میشل پیستور در سال ۱۹۵۲ به صورت تصادفی در روستایی به نام بری ات لو، با فردی برخورد کرد که از حملات آسم رنج می‌برد. دکتر پیستور نیز برای این فرد پروکائین تجویز کرد و به این وسیله سعی در درمان او نمود. بعد از مدتی، بیمار اظهار کرد که تفاوتی در وضعیت تنفس او احساس نشده است. اما قدرت شنوایی وی که سال‌ها آن را از دست داده بود، تا حدودی برگشته است.

بعد از این اتفاق، دکتر پیستور تصمیم گرفت داروی پروکائین را به صورت مستقیم به گوش بیمار تزریق کند که از این کار نتایج خوبی نیز گرفت. به همین دلیل در درمان‌های بعدی خود، تصمیم داشت داروها را در نزدیک‌ترین نقطه به محل مشکل، تزریق کند. دکتر پیستور کار خود را در فرانسه ادامه داد و در سال ۱۹۶۴ مزوتراپی را به عنوان روشی برای درمان ریزش مو ارائه کرد.

مراحل مزوتراپی مو

همانطور که اشاره کردیم، مزوتراپی مو روشی برای تحریک ریشه‌ مو می‌باشد. این تحریک در دو مرحله‌ انجام شود که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم. درست انجام شدن هر یک از این مراحل می‌تواند فرایند درمان شما را کوتاه‌تر و موثرتر کند.

مرحله اول مزوتراپی مو

روش مزوتراپی در دنیای امروزه برای بازگرداندن درخشندگی و حجم مو، به کار برده می‌شود. با استفاده از این روش، موهای نازک به موهایی ضخیم تبدیل می‌شوند. چرا که ریشه مو تحریک شده و شروع به فعالیت می‌کند. در اولین مرحله برای انجام مزوتراپی، سوزنی وارد بافت پوستی سر می‌شود تا سوراخ‌هایی را برای ورود مواد معدنی به سر ایجاد کند. این سوراخ‌ها و موادی که از طریق آن‌ها وارد سر می‌شوند،‌ باعث بهبود عملکرد کلاژن و الاستین، که دو عنصر بسیار مهم در عملکرد درست پوست و مو هستند، می‌شود. سوراخ‌های ایجاد شده توسط سوزن‌ها، بسیار کوچک هستند بنابراین بعد از انجام مزوتراپی مو، اثری از آن‌ها نمی‌ماند.

مرحله دوم مزوتراپی مو

مرحله دوم در انجام این فرآیند، به پوست و موی شما بازمی‌گردد. ریشه مو مواد مغذی را دریافت کرده و از آن‌ها برای رشد و بهبود عملکرد خود استفاده می‌کند. البته برای این که نتیجه‌ی بهتری در این مرحله بگیرید،‌ باید از مواد معدنی مناسبی در مرحله‌ تزریق استفاده کنید.

برخی نکاتی که باید قبل و بعد از مزوتراپی رعایت کنید:

  • قبل از انجام این عملیات، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید انجام این فرایند برای بدن شما مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • قبل از مزوتراپی مو، به مدت یک هفته از خوردن قرص آسپرین یا هرگونه داروی ضد التهابی غیراستروئیدی خودداری کنید.
  • بعد از مزوتراپی مو، حتما رژیم غذایی سالمی را برگزینید.
  • بعد از انجام این فرایند، از خوردن غذاهای فست‌فودی و خوراکی‌های نامناسب، خودداری کنید.
  • نوشیدن آب را افزایش دهید و ورزش کنید.

مزوتراپی مو

انجام مزوتراپی چقدر در ریزش مو موثر واقع می‌شود؟

با توجه به گفته‌ متخصصان و پزشکان این حوزه، مزوتراپی ۹۰ تا ۹۲ درصد موفقیت دارد. هدف از انجام مزوتراپی مو، تقویت و بهبود عملکرد ریشه مو می‌باشد. با این عملیات، پوست سر مواد مغذی را دریافت کرده و برای فعال‌سازی پیازهای غیرفعال و بهبود فعالیت پیازهای فعال مو، مواد را مصرف می‌کند. البته باید توجه داشته باشید عملکرد بدن به روان شما نیز بستگی دارد. زمانی که مدت زیادی را در استرس و اضطراب می‌گذرانید و خواب مناسبی ندارید، مزوتراپی نمی‌تواند تاثیر واقعی خود را نشان دهد. به همین دلیل بعد از انجام این فرآیند باید سعی کنید عملکرد بدن خود را نیز کنترل کنید. چرا که هر یک از عوامل خواب و استرس، می‌تواند تاثیر زیادی در روند مزوتراپی مو داشته باشد.

مزوتراپی برای این که بتواند به خوبی مانع ریزش مو شود، جلوی بروز شرایطی را که در آن‌ها ممکن است پوست سر شما دچار ریزش مو شود را می‌گیرد یا امکان بروز را کاهش می‌دهد. مزوتراپی با بهبود گردش خون، باعث رشد فولیکول‌های موجود در پوست سر می‌شود و در نهایت می‌تواند منجر به افزایش حجم موهای شما نیز بشود.

مزایای مزوتراپی مو

همان طور که پیش‌تر گفتیم، این عملیات، مزایای بسیار زیادی برای موهای شما دارد. چرا که روشی بدون نیاز به جراحی، بدون درد و امن است. مزایای مزوتراپی به صورت زیر است:

  1. متوقف شدن تدریجی ریزش مو و به حداقل رسیدن آن
  2. بهبود فرایند رشد مو با تقویت ریشه و پیازها
  3. کاهش فعالیت غدد چربی و جلوگیری از زود چرب شدن مو
  4. بهبود گردش خون و انتقال اکسیژن به پوست سر
  5. کاهش شوره سر
  6. افزایش تراکم مو با تحریک پیازهای غیرفعال در پوست سر

عوارض جانبی مزوتراپی مو

به طور کلی مزوتراپی مو، عوارض جانبی چندانی ندارد. برخی از افراد بعد از انجام این کار، ممکن است دچار سردرد، کبودی در سر یا خارش شوند. اما بعد از مدت بسیار کوتاهی برطرف می‌شوند. در صورتی که هر یک از مشکلات زیر را دارید، بهتر است به مزوتراپی نروید یا این که قبل از انجام فرایند، با پزشک مشورت کنید:

  1. حساسیت داشتن به هر یک از موارد به کار رفته در مواد مزوتراپی
  2. مشکل در قلب، کبد یا کلیه
  3. داشتن دیابت
  4. باردار یا شیرده بودن
  5. در حال مصرف داروهای ضد انعقاد خون
  6. دارای عفونت یا ضایعه‌ای در محل انجام مزوتراپی

کلینیک فوق تخصصی پوست، مو و لیزر دکتر کمالی

در کلینیک دکتر کمالی، با کمک گرفتن از کادر درمانی مجرب و ماهر و همچنین استفاده از تکنولوژی روز دنیا در دستگاه‌ها، بهترین خدمات زیبایی و جوانسازی خدمت شما عزیزان ارائه می‌شود. این مجموعه همواره برای بهتر شدن در تلاش است و با کسب مجوز رسمی وزارت بهداشت و درمان، سعی در اطمینان خاطر مراجعه کنندگان خود دارد. شما می‌توانید قبل از انجام هر درمانی با پزشکان متخصص این مجموعه مشاوره داشته باشید تا با دریافت راهنمایی‌های مورد نیاز، بهترین روش درمان را انتخاب کنید.

سخن پایانی

مو، یکی از مهم‌ترین عوامل زیبایی هر فرد است. همه‌ ما دوست داریم موهایی زیبا، پرپشت و درخشان داشته باشیم. اما بسیاری از عوامل از جمله استرس، ژنتیک یا مشکلات جسمی، باعث می‌شود موهای ما دچار ریزش شود. متخصصان نیز با ارائه مزوتراپی مو، روشی بسیار مناسب و امن را برای مشکل ریزش موی ما یافته‌اند. برای گرفتن بهترین نتیجه از عملیات مزوتراپی، حتما به جسم و روان خود توجه داشته باشید. عوامل درونی به همان اندازه می‌توانند در بدن ما تاثیر داشته باشند که عوامل خارجی می‌توانند. سلامت روان شما به جسمتان گره خورده است. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما برای انجام مزوتراپی مو کمک کرده باشد. از همراهی شما ممنونیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4.9]