+982172147 09121592222
کلینیک تخصصی پوست ، مو و لیزر دکتر کمالی
پاکسازی صورت یا فیشیال

پاکسازی صورت یا فیشیال (Facial cleansing) چیست؟

یکی از روش‌های جوانسازی و مراقبت از پوست صورت، پاکسازی صورت می‌باشد. متخصصان در پاکسازی صورت،‌ مجموعه اقداماتی را به کار میگیرند  که باعث بهبود سیستم گردش خون در این ناحیه و در نهایت بهبود پوست صورت می‌شود. این کار که توسط پزشکان پوست، بسیار توصیه شده است، برای آبرسانی، بهبود عملکرد و رفع آلودگی‌های موجود در پوست صورت می‌گیرد. پاکسازی صورت از این نظر اهمیت دارد که باعث نفس کشیدن پوست شما می‌شود. در صورتی که به طور مرتب فرایند مخصوص پاکسازی صورت را انجام ندهید، پوست شما با لایه‌های از آلودگی و چربی، پر می‌شود و دچار مشکلاتی از قبیل تیرگی و آکنه و … می‌شود.

در این میان بسیاری از افراد، عملیات پاکسازی صورت را با نام فیشیال می‌شناسند که درست مانند پاکسازی، یکی از روش‌های مراقبت‌های پوستی است. در فیشیال صورت با قراردادن ماسک‌های مخصوص و ماساژهای مناسب صورت، جوانسازی و پاکسازی صورت می‌گیرد. ما در این مقاله قصد داریم به پاکسازی صورت به روش فیشیال بپردازیم که امروزه در بسیاری از مراکز پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاکسازی صورت چیست؟ Facial cleansing

پاکسازی صورت با فیشیال

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، پاکسازی صورت برای مراقبت از پوست و جوانسازی آن از طریق رفع موارد زیر انجام می‌شود:

  • ازبین‌بردن سلول‌های مرده زیر پوست
  • پاکسازی آلودگی‌های موجود در لایه میانی پوست، غدد چربی و لایه‌های مرده پوست
  • انجام عملیات آبرسانی و تقویت سیستم گردش خون

برای این کار از مواد و متریال مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها برای پوست خاصی مناسب هستند. این کار به شفاف و درخشان شدن پوست کمک می‌کند و همان‌طور که گفته شد، لایه‌های مرده و آلوده پوست را از بین می‌برد. همچنین می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌های پوستی مانند آکنه، کمک زیادی بکند.

بهترین روش های پاکسازی صورت

پاکسازی صورت سه نوع مختلف دارد که در هر کدام از مواد خاصی برای این کار استفاده می‌شود. این سه نوع به صورت زیر هستند:

۱- پاکسازی با استفاده از ژل مخصوص

در این روش پاکسازی صورت، از موادی ژل مانند استفاده می‌شود که بسیاری از آن‌ها دارای خاصیت پاک‌کنندگی و لایه برداری هستند. همچنین این روش، برای افرادی که پوست چرب و مستعد آکنه دارند، بسیار مناسب است.

۲- پاکسازی با استفاده از کرم

پاک‌کننده‌های کرمی، معمولاً غلیظ‌تر هستند و می‌توانند بدون ازبین‌بردن چربی طبیعی پوست، خاصیت مرطوب‌کنندگی هم داشته باشند. این روش، برای افرادی که دارای پوست خشک و حساس هستند، مناسب است.

۳- پاکسازی با استفاده از فوم

مواد به کار رفته در این روش، پاک‌کننده‌های سبکی هستند که با ایجاد کف بر روی صورت،‌ احساس دلپذیری را برای شما به ارمغان می‌آورند. همچنین چربی اضافی پوست شما را پاک می‌کنند تا مانع ایجاد آکنه یا جوش شود. استفاده از فوم، در پوست‌های ترکیبی، مؤثر واقع می‌شود.

پاکسازی صورت چگونه عمل می‌کند؟

PH طبیعی پوست در بدن بیشتر افراد بین ۴٫۵ تا ۶٫۵ است. زمانی که با استفاده از مواد مختلف به پاکسازی صورت خود می‌پردازید،pH تغییر می‌کند. به عنوان مثال استفاده از صابون‌ها، می‌تواند باعث افزایش pH پوست شود و آن را افزایش دهد. به همین دلیل است که بعد از شست‌وشوی پوست صورت با صابون، احساس خشکی یا سوزش می‌کنید. فوم یا ژل شست‌وشوی صورت نیز همان کار را می‌کنند اما در عین داشتن خاصیت پاک‌کنندگی بالا، چربی طبیعی پوست را از بین نمی‌برند و باعث تغییر در pH پوست می‌شوند.

مزایای پاکسازی صورت چیست؟

پاکسازی صورت با فیشیال

در ابتدا باید بگوییم شما با پاکسازی صورت خود، فعالیت اضافی غدد چربی را کاهش داده و در پوست‌های خشک،‌ به مقدار مورد نیاز، این غدد را فعال می‌کنید. یک پوست سالم و شفاف، در وضعیت متعادلی قرار دارد. پوست‌های چرب به دلیل داشتن غدد چربی فعال، معمولاً زیاد جوش‌ می‌زنند. افرادی با پوست خشک نیز، در بیشتر مواقع از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست خود ابراز ناراحتی می‌کنند.

برخی از مزیت‌های انجام پاکسازی صورت به صورت زیر هستند.

  • منجر به نگه داشتن چربی طبیعی پوست، هیدراته کردن، آبرسانی به پوست و لطیف شدن آن می‌شود.
  • گردش خون را در صورت شما فعال می‌کند و باعث خون‌رسانی و در نهایت جوانسازی و شادابی پوست صورت شما می‌شود.
  • خطوط چین‌وچروک موجود بر روی صورت را به طرز شگفت‌انگیزی از بین می‌برد.
  • با پاکسازی صورت به طور مرتب، تأثیر سایر محصولات مراقبت هم بیشتر می‌شود.

آیا فیشیال با پاکسازی پوست متفاوت است؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، فیشیال همان پاکسازی صورت است که به زبان انگلیسی به آن Facial cleansing گفته می‌شود؛ بنابراین این دو عبارت با یکدیگر یکسان هستند.

چرا باید فیشیال انجام دهیم؟

صورت عضو مهمی در بدن است که مراقبت از سلامت و زیبایی آن اهمیت زیادی دارد. برای مراقبت‌های پوستی و جوانسازی آن، روش‌های زیادی ارائه شده است. اما هیچ یک به اندازه‌ روش‌های طبیعی فیشیال صورت، کاربردی و امن نیست. پوست صورت هر کس، منحصر به فرد است؛ به همین دلیل ممکن است در برابر روش‌های تهاجمی و غیرطبیعی، واکنش خوبی نشان ندهد. فیشیال،‌ به روش‌های طبیعی مراقبت از پوست صورت گفته می‌شود که با انواع پوست سازگار بوده و نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

فیشیال برای حفظ سلامت پوست، پیشگیری از مشکلات پوستی مانند جوش و کمک به جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این روش می‌تواند به کاهش سطح استرس کمک کند و احساس راحتی و آرامش به همراه دارد.

انجام فیشیال یا پاکسازی صورت در خانه

پاکسازی صورت با فیشیال

از آن‌جایی که مراقبت از پوست صورت در هر شرایطی مهم است، شما باید برای انجام پاکسازی یا فیشیال نیز، نزد پزشکی متخصص بروید تا با استفاده از بهترین و مناسب‌ترین مواد برای صورت شما، مراحل پاکسازی را پیش ببرد. اما اگر دوست دارید در مورد راه‌های مختلف فیشیال بدانید و خودتان به تنهایی آن‌ها را انجام دهید، مواد طبیعی مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید به صورت ماسک از آن‌ها استفاده کنید. بسیاری از ما فرصت مراجعه به مراکز تخصصی برای مراقبت‌های پوستی را نداریم. اما می‌توانید با استفاده از ماسک‌های خانگی پوست خود را پاکسازی کنید.

  • فیشیال برای پوست خشک و معمولی: اگر پوست خشکی دارید، برای شما ماساژ صورت، بخور و ماسک مناسب جنس پوستتان را توصیه می‌کنیم. همچنین برای بهبود خشک بودن پوست، می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده با درصد چربی بالاتر استفاده کنید.
  • فیشیال برای پوست چرب: کسانی پوست چرب دارند، بهتر است از بخور در دفعات بیشتری استفاده کنند. بخور باعث خارج شدن آلودگی‌ها و چربی‌های اضافی موجود در منافذ پوستی شما می‌شود. همچنین با استفاده از ماسک‌های مخصوص پوست‌های چرب، می‌توانید منافذ پوست خود را کوچک‌تر کنید.
  • فیشیال HydraFacial: این روش، یکی از مرسوم‌ترین روش‌های پاکسازی صورت است که با ازبین‌بردن سریع سلول‌های مرده و چین‌وچروک‌ها، جوانی و طراوت را به پوست شما بازمی‌گرداند. طی این روش که دارای چهار مرحله می‌باشد، سلول‌های مرده از پوست شما خارج شده و پوست شما را با انواع سرم‌های مناسب نوع پوستتان، شست‌وشو می‌دهند. این روش پاکسازی می‌تواند به آبرسانی و طراوت پوست شما کمک زیادی بکند.
  • پاکسازی کلاسیک: یکی دیگر از روش‌های مختلف فیشیال، کلاسیک است که با لایه‌برداری پوست شروع می‌شود. بعد از این مرحله با استفاده از سرم‌های خاص و آبرسان‌های مناسب، به پوست رطوبت‌رسانی می‌شود و سپس، با ماسک‌های مخصوص مراقبت پوست شما خاتمه می‌یابد. شما می‌توانید با تهیه‌ کرم‌های آبرسان و ماسک‌های مناسب پوستتان، این نوع پاکسازی را در منزل نیز انجام دهید.

چه موادی برای فیشیال صورت مناسب هستند؟

به طور کلی موادی که باعث شوند منافذ پوستی شما بسته شده و آلودگی وارد آن‌ها نشود، مواد مناسبی برای فرایند پاکسازی هستند. به عنوان مثال استفاده از پوست خیار به عنوان یکی از پاک‌کننده‌های روزانه، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین می‌توانید از عصاره آلوئه‌ورا، به عنوان ماسک استفاده کنید. اما در صورتی که قصد دارید پاکسازی را در منزل انجام دهید، حتماً با پزشک معتمد خود مشورت کنید.

در جلسه فیشیال روال انجام کار به چه صورت است

در یک جلسه فیشیال معمولاً خدمات زیر ارائه می‌شوند، اما لازم به ذکر است  که اینکه دقیقاً چه خدماتی ارائه می‌شوند می‌تواند بر اساس نوع فیشیال مورد نظر شما متفاوت باشد:

  1. تمیز کردن: پوست ابتدا با استفاده از یک پاک‌کننده برای برداشتن آرایش و ناخالصی‌ها شسته می‌شود.

  2. بررسی: متخصص با استفاده از تجهیزات ، وضعیت پوست شما را ارزیابی می‌کند تا نیازهای خاص پوست شما را شناسایی نماید.

  3. بخور: گرما یا بخار به پوست داده می‌شود تا منافذ باز شوند.

  4. اکسفولیاسیون: استفاده از اسکراب‌ها  برای برداشتن سلول‌های مرده پوست و صاف و نرم شدن سطح پوست.

  5. اکستراکشن: این روش برای پاک‌سازی منافذ و برداشتن کومدون‌ها (جوش‌های سیاه و سفید) استفاده می‌شود.

  6. ماسک صورت: برای تغذیه، آرامش، تمیز کردن عمیق‌تر و یا روشن کردن پوست.

  7. ماساژ: ماساژ صورت، گردن و گاهی اوقات شانه‌ها برای کاهش تنش و تحریک گردش خون.

  8. محصولات پوستی: در پایان، محصولاتی مانند تونر، سرم، مرطوب‌کننده و کرم ضدآفتاب بر روی پوست اعمال می‌شوند.

خدمات پیشرفته‌تر مانند میکرودرم‌ابریژن، پیلینگ‌های شیمیایی، فوتوفیشیال و درمان‌های انرژی نور (مانند لیزر یا IPL) ممکن است به عنوان گزینه‌های اضافی به شما توصیه شود .  انتظارات خود را در جلسه مشاوره قبل از فیشیال بیان کنید و از متخصص  در مورد روند و محصولات مورد استفاده میتوانید سؤال کنید .

 

فیشیال ماهانه: برنامه ایده‌آل مراقبت از پوست

فیشیال می‌تواند به صورت ماهانه یا در بازه‌های زمانی مختلف بسته به نیاز و وضعیت پوستی شما توصیه شود. براساس نوع پوست شما  برنامه‌ریزی مورد نظر برای کسب بهترین نتجه به شما ارائه خواهد شد .

میزان موفقیت فیشیال به متخصص انجام‌دهنده و کیفیت مواد مورد استفاده بستگی دارد. همچنین، تاثیر آن به نوع پوست شما  و میزان پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت از پوست بعد از فیشیال بستگی دارد . در کلینیک زیبایی دکتر کمالی تمام تلاش ما بر این است تا از بهترین برند های موجود برای اینکار استفاده نماییم .

مراقبت های پس از فیشیال صورت برای گرفتن نتیجه بهتر

مراقبت‌های پس از انجام فیشیال صورت بسیار مهم هستند تا از پوست خود به درستی محافظت کنید و نتایج بهتری کسب کنید. در اینجا برخی از توصیه‌های اساسی ذکر شده است:

  1. هیدراتاسیون: نوشیدن آب فراوان پس از فیشیال می‌تواند به حفظ هیدراته بودن پوست و احیای آن کمک کند.

  2.  آرایش نکردن : توصیه می‌شود حداقل برای ۲۴ ساعت پس از فیشیال، از زدن آرایش پرهیز کنید تا پوست فرصت نفس کشیدن داشته باشد.

  3. استفاده از کِرِم‌های آلوئه‌ورا یا مرطوب‌کننده‌های ملایم: برای تسکین پوست و کاهش قرمزی یا تحریک پوستی، استفاده از محصولات التیام‌ بخش توصیه می‌شود.

  4. دوری از نور مستقیم خورشید: پوست پس از فیشیال حساس‌تر است، بنابراین باید از قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کرد یا از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا استفاده نمود.

  5. خودداری از حرارت و سونا: بهتر است تا چند روز از حمام‌های داغ، سونا یا استخر دوری کنید تا از تحریک پوستی جلوگیری شود.

  6. شستشوی ملایم: پوست را با آب ولرم و پاک‌کننده‌های ملایم بشویید و از مالش زیاد یا استفاده از لوفا و اسکراب‌ها اجتناب کنید.

  7. مراقبت‌های متداول: ادامه دادن به روتین مراقبت‌های پوستی عادی  به جز اسکراب و محصولات دارای ترتینوئین یا اسیدهای قوی معمولاً پس از چند روز بلامانع است.

توجه داشته باشید که متخصص زیبایی یا متخصص پوست شما ممکن است توصیه‌های خاصی بر اساس نوع پوست و فیشیال انجام شده شما ارائه دهد

 

 

بهترین مکان برای مراقبت‌های پوستی

این سرویس معمولا در سالن‌های زیبایی، کلینیک‌های پوست و درمانگاه‌های تخصصی پوست ارائه می‌شود. کلینیک دکتر کمالی با کادری مجرب بهترین خدمات حوزه فیشیال صورت را ارایه می نماید.

 

راه های ارتباطی با کلینیک زیبایی و لیزر دکتر کمالی

شماره تماس : ۰۲۱۷۲۱۴۷

آدرس مطب : تهران ،خیابان ولیعصر ، بالاتر از فرشته ، خیابان خیام ، خیابان کامران ، پلاک ۸ ، زنگ ۱۲ ، طبقه چهارم

پیج اینستاگرام کلینیک زیبایی دکتر کمالی

هزینه انجام فیشیال صورت چقدر است ؟

هزینه انجام فیشیال صورت به عوامل مختلفی بستگی دارد .تخصص و تجربه پزشک یا متخصص زیبایی، نوع فیشیال صورتی که انتخاب می‌کنید، تجهیزات استفاده شده ، نوع پوست شما و تعداد جلساتی که برای گرفتن یک نتیجه مطلوب برای شما تجویز خواهد شد  در هزینه ای که به شما اعلام میشود نقش دارد .

برای کسب اطلاعات دقیق‌، بهتر است باکلینیک تماس بگیرید.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد پاکسازی صورت وجود دارد، استفاده از کرم‌ها و ماسک‌های مرغوب و باکیفیت است. شما باید بدانید تا زمانی که صورت خود را به صورت منظم پاکسازی کنید، می‌توانید از سلامتی و زیبایی پوست خود مطمئن باشید. به کمک پاکسازی صورت، با استفاده از مواد طبیعی و ایمن، پوست خود را باطراوت و شاداب نگه دارید. همچنین در کنار مراقبت از پوست خود، رژیم غذایی خود را نیز تنظیم کنید. امیدواریم مطالب این مقاله به شما برای مراقبت از پوستتان کمک کرده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 11 میانگین: 4.7]