+982172147 09121592222
کلینیک تخصصی پوست ، مو و لیزر دکتر کمالی
تاثیر ویتامین ها

تاثیر ویتامین ها بر تقویت و ریزش مو

پیروی از یک رژیم غذایی کامل که شامل تمام ۱۳ ویتامین ضروری است می تواند به حفظ سلامت مو کمک کند. ویتامین‌‌های ضروری شامل ویتامین‌های A ، C ، D ، E و K و همچنین گروه B است.با این حال، تا به امروز هیچ مدرکی وجود ندارد که ویتامین‌ها به تنهایی باعث ترغیب رشد بیشتر موها می‌شوند.
تحقیقات نشان می‌دهد کمبود ویتامین‌های نام برده می‌تواند به ریزش مو منجر شود، بنابراین مصرف مقدار کافی از هرکدام برای کاهش احتمال ریزش مو بسیار مهم است.
در این مقاله قصد داریم تاثیر ویتامین ها بر تقویت و ریزش مو ، همچنین ویتامین‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا موهای قوی و سالم داشته باشید، اطلاعاتی ارائه دهیم. در ادامه همراه ما باشید؛

تاثیر ویتامین ها بر تقویت و ریزش مو

  • ویتامین D

یک بررسی در سال ۲۰۱۹، نشان داد که ارتباطی بین کمبود ویتامین D و آلوپسی آراتا(ریزش مو منطقه‌ای)وجود دارد و کمبود این ویتامین می‌تواند به ریزش مو منجر شود.
در این تحقیقات توصیه می‌شود که بزرگسالان روزانه ۶۰۰ واحد بین المللی یا ۱۵ میکروگرم (میلی گرم) از ویتامین D را دریافت کنند. این در حالی است که، بسیاری از مردم دچار کمبود این ویتامین می‌باشند در حقیقت ، آمار نشان می‌دهد که بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود ویتامین D هستند.

  • برخی از راه‌های طبیعی برای دریافت ویتامین D بیشتر شامل مصرف:
    ماهی مانند ماهی سالمون یا شمشیر
    قارچ
    آب پرتقال غنی شده
    شیر غنی شده کم چربی
    قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز می تواند کمک کند. بدن انسان در اثر تماس مستقیم با نور خورشید ویتامین D را تولید می کند.

 

  • ویتامین B

ویتامین‌های گروه B برای تنظیم متابولیسم و ​​حفظ سیستم عصبی مرکزی مهم هستند. برخی از متخصصان رژیم غذایی ادعا می کنند که ویتامین‌های گروه B مانند B-12 می توانند به تقویت موها کمک کنند.

ویتامین های گروه B عبارتند از:
‏ B-1 یا تیامین
‏ B-2 یا ریبوفلاوین
‏ B-3 یا نیاسین
‏ B-5 یا اسید پانتوتنیک
‏ B-6 یا پیریدوکسین
‏ B-7 یا بیوتین
‏ B-9 یا فولات
‏ B-12 یا کوبالامین

بهتر است برای دریافت این ویتامین‌ها رژیم غذایی مناسب داشته باشید برخی منابع غذایی ویتامین های پیچیده B شامل موارد زیر هستند:
غلات کامل
سبزیجات مانند گل کلم ، هویج و سبزیجات برگ تیره
گوشت مانند جگر گوشت گاو و مرغ
تخم مرغ
سویا
آجیل و خشکبار
آووکادوها
حبوبات
مصر روزانه ویتامین‌های گروه B ضروری است.
افراد می توانند ویتامین B-12 را از غذاهای حیوانی مانند گوشت و لبنیات دریافت کنند. کسانی که نگران کمبود آن هستند، می‌توانند زیر نظر پزشک از مکمل‌ها استفاده کنند. عوارض کمبود B-12 معمولاً در افراد مسن و افرادی که رژیم وگان یا گیاهخواری دارند، بیشتر بروز می کند.
مقدار کافی از ویتامین‌های گروه B در حدود ۲.۴ میکروگرم در روز است حتما قبل از استفاده از مکمل‌ها با پزشک معالج خود مشورت کنید، زیرا برخی از آنها می‌توانند در اثر داروها اختلال ایجاد کنند.
یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های این گروه برای کاهش ریزش مو بیوتین است که کمبود آن می‌تواند به ریزش مو منجر شود. در یک بررسی در سال ۲۰۱۹، محققان بر روی ۱۸ مورد مطالعه انجام دادند که دچار کمبود بیوتین بودند در هشت مورد از این افراد، مصرف مکمل بیوتین علائم ریزش موی آنها را بهبود بخشید.

تاثیر ویتامین ها بر تقویت و ریزش مو

  • ویتامین E

محققان مطالعات زیادی راجع به تاثیر ویتامین E بر تقویت مو انجام داده‌اند
اکثر مطالعات انجام شده در یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که غلظت ویتامین E در افرادی که مبتلا به آلوپسی آرتا(ریزش موی سکه‌ای) هستند به میزان قابل توجهی پایین تر از افراد فاقد این بیماری است
ویتامین E به عنوان قرص به شکل کپسول است. اما فرد می تواند با خوردن جوانه گندم ، اسفناج ، کلم و بادام ویتامین E را در رژیم غذایی خود بگنجاند.
برخی افراد بر این باورند که ریختن روغن ویتامین E مستقیماً بر روی پوست یا پوست سر ،باعث تسریع در بازسازی سلول می شود. اما تحقیقات علمی این فرضیه را ثابت نمی‌کنند.

  • سایر ویتامین های ضروری

در مورد تأثیر ویتامین های D ، B و E بر روی مو توضیحاتی داده شد ،با این حال ، افرادی که دچار ریزش مو هستند باید یک مکمل و رژیم غذایی مولتی ویتامین را در نظر بگیرند که شامل تمام ویتامین‌های ضروری است.
دریافت ویتامین‌های کافی از غذاهایی مانند سبزیجات سبز برگ ، لبنیات و مرکبات ممکن است باعث بازسازی سلول شود. بازسازی سلول ها ظاهری سالم تر به مو می‌بخشد.
ویتامین A یا همان رتینول یک ویتامین مهم برای سلامت مو است و باید در رژیم غذایی مقادیری از این ویتامین مصرف شود
به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف ویتامین‌ها باعث حفظ سلامت مو و تقویت مو می‌شود

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 5]